Hej :D

Man blir dagvild här i Jordanien då skolveckan börjar redan på söndag. Måndag idag alltså, har varit i skolan hela dagen.. Börjat arbeta i ett program som kallas för matlab, tungt och oförståeligt är bara förnamnet. Nåja det kanske kommer.. Intercultural kursen är fortfarande sjukt intressant och rolig, och jag tänkte berätta lite hur bröllop osv. går till här OM man följer traditionen.

Giftemål
Mannen ska betala hela brölloppet.
Kvinnan behöver inte betala nått alls.
Mannen ska även köpa en hel kollektion guldsmycken till kvinnan, och då pratar vi inte bara ring och halsband utan allt jäkla guldtjaffs ni kan tänka er. Vissa kvinnor har även börjat kräva diamanter.
Mannen ska förse kvinnan med kläder, alltid.
Mannen ska köpa hus.
Och det ska vara av bättre standard än det kvinnan haft tidigare eller samma standard.
Mannen ska jobba.
Kvinnan får oxå jobba men då går hennes lön till henne själv, dvs. hon behöver inte betala nått till hemmet osv.
Kvinnan kan städa och laga mat, men då ska mannen betala henne.
Om kvinnan är van med hembiträde och dylikt så måste detta även finnas i det nya hemmet.

Skillsmässa
Om mannen skulle vilja skilja sig från kvinnan så får hon mellan 100 000kr-200 000kr.
Om de har barn tillsammans så får kvinnan även huset.
Mannen kan skilja sig på en gång utan bekymmer.
Kvinnan måste ha en anledning, som tex. kan vara att han dricker, luktar illa.. ja vad som helst.
Men denna process kan ta flera år.
Om man vill skilja sig snabbt så finns det ytterligare ett alternativ för kvinnorna, det är att avsäga sig de där 100 000kr-200 00kr som hon annars hade fått. Då går skillsmässan igenom direkt.
Kvinnan får fortfarande behålla allt guld + hus om de har barn osv.

En skilld man anses lägre än en skilld kvinna.
Dvs. ingen/få vill gifta sig med en skilld man, medans en skilld kvinna har det lättare.

Det här var lite kortfattat om hur giftemål och skillsmässa funkar enligt tradition här.
Nog önskar man att man var en gift muslimsk kvinna ibland om man bortser från skillsmässan.





Annars så är det bra, vädret är fint som vanligt :) ca.35grader, lite varmare mitt på dagen, sol, ja ni förstår.
Solbrännan, ja vad är det? har inte legat och pressat en enda dag. Tänkte försöka lägga mig ute och plugga på en stund.. men här blir det bonnbränna ska ni veta. Det bor många familjer från saudi arabien här på området som är här och semestrar. DVS. vi kan inte sitta på våran altan iförd bikini utan måste ha på oss shorts och linne. Och ni ska veta att det är knappt så att man kan ha det, men man vill juh inte vara med i grannfejden så man måste juh anpassa sig. 
När jag kommer hem ska jag göra revolt och gå naken hela tiden!

Annars då? Vi har varit på marknad i downtown, köpte några småsaker, åt mat ute på en takterass och lyssnade senare på kvällen på ett jazzband som hade konsert (du läste rätt morfar). Var super mysigt, dom hade lagt ut mattor över hela marken som alla satt på.. Tänk er att sitta där på marken, lyssna på bra musik, på toppen av ett berg och se ut över Amman som är fantastiskt vackert på kvällen. Kunde dock inte sluta tänka på hur otroligt mysigt det hade varit om Petter varit där. A'la körde hem mig och Karin efter konserten, och sedan satt vi länge och bara pratade på altanen.

Vi har oxå hunnit vara i de två största galleriorna här, Mecca Mall och Citymall.. handlat lite av varje där med :) är helt sjukt hur mkt affärer det finns (!) alla gallerior i ume räcker inte ens till en halv våning. Så igår och i förrgår hade vi modevisning här hemma och alla klampade/trippade runt i deras nya skor + tillbehör. Har köpt ett par super snygga pumps, som jag fullkomligt älskar! 

Har försökt ladda upp bilder här på bloggen, men internet vill inte riktigt hänga med. Så jag ska försöka orka släpa med mig datorn till skolan här ngn dag och ladda upp "veckans bilder" :) Men här får ni 3 bilder iaf :) det är bättre än inget!


   

Nu ska jag plocka undan här lite och sen lägga mig ute och plugga! :)

love u <3


Kommentarer
Postat av: emmsi

JAG VILL GIFTA MIG DÄR :D saknar dig evvsi!

2009-07-27 @ 18:23:51
Postat av: Anonym

Roligt att att du har det bra och får vara med om intressanta och roliga saker. Saknar dig hjärtat! Allt bra här. Har varit och shoppat kläder i Luleå i dag bl.a. två par jeans. Ja du läste rätt. Kramar och pussar från mig och Axel.

2009-07-27 @ 22:21:43
Postat av: MAMMA

kAN JAG KOMMA!!!!!!

2009-07-28 @ 11:22:34
Postat av: Morfar/Lena

Härligt Evelina att du tycker om JAZZ ......., var rädd om dig och gör bara sånt vi också skulle ha gjort. Puss och kram

2009-07-28 @ 21:13:41
URL: http://evelinaenglen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0